سال 2023 نوآورانه ترین سال فناوری شد و همه این اتفاقات ساختاری قدیمی تر از آنچه که ما میدانیم داشته و در این سال ها تحت نظارت های خاص رونمایی شد.
کنترل دولتی فناوری های بزرگ و مجموعه ای از ارتقاهای مکرر در محصولات نمادین مانند آیفون، در بیشتر دهه گذشته بر فناوری تسلط داشته است. از زمان ظهور امواج 4G، برنامه های بلادرنگ مانند Uber و Airbnb داستان اصلی فناوری نبوده اند.
اما سال 2023 سال متفاوتی بود که داستان دو پیشرفت بزرگ بر آن حاکم بود.
چت جی پی تی ChatGBT
در حالی که ChatGPT از نظر فنی در نوامبر 2022 راه اندازی شد، موجی از نوآوری جدید و علاقه شدید به هوش مصنوعی را برانگیخت که در سال 2023 موج زد و آن را به بزرگترین داستان سال تبدیل کرد.
بزرگترین پیشرفت ChatGPT این است که باعث می شود این فناوری احساس انسانیت بیشتری داشته باشد. برخلاف گوگل، اینترنت و سایر اشکال جستجو که برای صحبت با رایانه و گرفتن بهترین نتایج باید عبارات و نحو خاصی را بدانید، می توانید سؤالات ChatGPT را به زبان طبیعی بپرسید که اگر با آنها چت می کردید، می پرسید. انجام دهید. یک شخص. و نتایجی که به دست می آیند اغلب به قدری شگفت انگیز خوب و مفید هستند که دنیا را طوفانی می کنند. ChatGPT تنها در 5 روز به اولین میلیون کاربر خود رسید و در ژانویه 2023 تنها دو ماه پس از راه اندازی، 100 میلیون کاربر فعال را شکست. اکنون نزدیک به 200 میلیون است.
ChatGPT به قدری شبیه یک شخص به نظر می رسد که گاهی اوقات افراد را فریب می دهد تا فکر کنند توانایی بیشتری از آنچه واقعاً هستند دارند. حتی ممکن است باعث شود فکر کنیم که می تواند مانند یک هوش مصنوعی علمی تخیلی مانند Data in Star Trek بسیار باهوش باشد یا حتی مانند هوش مصنوعی در فیلم هایی مانند The Terminator یا iRobot ترسناک باشد. با این حال، ChatGPT به سادگی در درک سؤالات، کاوش سریع حجم عظیمی از داده های عمومی و تقلید از الگوهای گفتار انسان در هنگام پاسخ دادن بسیار خوب است.
عصر جدید AR و VR
متاورس ممکن است در سال 2022 با فروپاشی بازار ارزهای دیجیتال و عدم علاقه عمومی مصرف کنندگان جریان اصلی آتش گرفته باشد، اما در سال 2023 چیزی بی نهایت جالب تر از خاکستر آن برخاست. این منجر به علاقه مجدد به نسل بعدی، یعنی نسل سوم شد. تجربه بعدی در AR و VR عمدتاً توسط موتور تبلیغاتی یک شرکت هدایت می شود: Apple.
در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود در ژوئن، اپل هدست ویژن پرو خود را به پایان رساند – پروژه ای که هفت سال از ساخت آن می گذرد. جامعه توسعه دهندگان، تحلیلگران فناوری و رسانه ها را با کیفیت و وفاداری تجربه واقعیت ترکیبی که قبلاً در یک هدست مصرف کننده مستقل و متصل به یک رایانه قدرتمند دیده نشده بود، شگفت زده کرد. در واقع، اپل از Vision Pro نه به عنوان یک دستگاه تلفن همراه، بلکه به عنوان نوع جدیدی از رایانه – یک رایانه فضایی، یاد می کند.
در حالی که انتشار Apple Vision Pro آغاز شده است، من روی این سخنان می ایستم. من طی سال ها هدست های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی مختلفی را آزمایش کرده ام، اما Vision Pro اولین هدستی است که به محض اتمام استفاده از آن برای اولین بار، نمی توانستم صبر کنم تا دوباره آن را امتحان کنم. زیرا تجربیات بسیار واقعی و قانع کننده بودند.
البته اپل ویژن پرو 3500 دلار قیمت خواهد داشت و نسخه 1.0 مخاطبان محدودی خواهد داشت. اما قرار است دری را به روی سطح جدیدی از تجربه واقعیت ترکیبی باز کند و مصرف کنندگان بیشتری را به آزمایش آن علاقه مند کند.
بعد از استفاده از Vision Pro، مشتاق بودم متا کوئست 3 500 دلاری را با نمایشگر تازه ارتقا یافته امتحان کنم. نکته اصلی این است که ورود اپل به این فضا علاقه مصرف کنندگان را به VR و AR برانگیخته است. وقتی وارد Best Buy شدم و دیدم یک صف دو نفره متشکل از 10-15 بچه و والدینشان منتظر بودند تا Quest 3 را امتحان کنند، دو کارمند Best Buy به سرعت هدست ها را پاک کردند و به نفر بعدی دادند. عزیزم در صف، و این هرگز بیشتر از جمعه سیاه و دوشنبه سایبری مشهود نبود، زمانی که Meta Quest 2 و Quest 3 فروش بیشتری از Apple AirPods و AirPods Pro در آمازون داشتند.