خطای 404 چیست و چطور آن را شناسایی و رفع کنیم؟

خطاهای وب سایت به طور کلی می تواند بر وضعیت و رتبه یک سایت تاثیر گذار باشند و با رفع و شناسایی آن ها می توان در نتایج گوگل کسب رتبه کرد. در مقاله خطای 404 چیست و چطور آن را شناسایی و رفع کنیم؟ می پردازیم. خطای 404 یا ارور 404 یک وضعیت مبهم است. سرور نمی تواند وب سایت و یا صفحه مورد نظر را پیدا کند.

خطای 404 چیست؟

خطای 404 یکی از خطاهای رایج سایت است. این خطا به عنوان “صفحه موردنظر یافت نشد” شناخته می‌شود و نشان می‌دهد که وب‌سرور قادر به پیدا کردن صفحه درخواستی نمی‌باشد. این مشکل ممکن است ناشی از اختلال در سرویس میزبانی سرور، تنظیمات نادرست دامنه یا لینک‌های شکسته باشد.

لینک هایی که به مقصد مورد نظر نمی رسند، به عنوان “لینک های مرده” یا “لینک های شکسته” شناخته می شوند. کد 404 معمولاً با عنوان خطای 404 شناخته می شود.

وقتی روی یک لینک کلیک می کنید به جای رفتن به صفحه مورد نظر، خطایی ظاهر می شود. این نشان می دهد که صفحه مورد نظر در دسترس نیست. معمولا در این پیام خطای 404 – صفحه یافت نشد درج می شود.

خطای 404 چطور اتفاق می افتد؟

  • خطای 404 زمانی اتفاق می افتد که محتوای وب سایت حذف شده یا به URL دیگری منتقل شده است. اما دلایل دیگری وجود دارد که باعث می شود پیام خطا رخ دهد.
  • ممکن است URL یا محتوایی که شما درخواست کرده‌اید حذف شده یا به آدرس دیگری منتقل شده باشد. در نتیجه، پیوندهای داخلی ممکن است با آن هماهنگ نباشند.
  • لینک اشتباه است، ممکن است در زمان ساخت یا طراحی اشتباه شده باشد، به طور غلط در مرورگر تایپ شده و یا اشتباه لینک شده است.
  • سرور وب سایت داون شده یا اتصال قطع شده است.
  • نام دامنه درخواستی نمی تواند توسط سیستم به IP تبدیل شود.
  • نام دامنه‌ای که وارد کرده‌اید دیگر وجود ندارد.

لینک های مرده اغلب برای مدت طولانی باقی می مانند زیرا اپراتورها نمی دانند محتوای لینک داده شده، حذف یا منتقل شده است. بسیاری از این صفحات یا وب سایت ها هنوز در صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند، حتی وقتی حذف شده اند.

پلتفرم های دیگری مانند وبلاگ‌ها و پورتال‌های خبری، اغلب اطلاعی از حذف یا تغییر URL وب‌سایت ندارند. حتی بسیاری از اپراتورها، لینک‌های خارجی خود را به طور منظم بررسی نمی‌کنند، بنابراین یک لینک فعال به راحتی می‌تواند به یک لینک مرده تبدیل شود.

آیا خطاهای 404 تاثیری در سئو دارد؟

موتورهای جستجو از به اصطلاح خزنده ها برای بررسی وب سایت ها استفاده می کنند. اگر گوگل، بینگ و غیره متوجه شوند که وب سایت دارای تعداد قابل توجهی صفحات خطای خطای 404 است، منطقاً Impression منفی خواهد بود. اگر بسیاری از درخواست‌های خزنده با کدهای 404 پاسخ داده شوند، فرض می‌کنند که وب‌سایت به خوبی نگهداری نمی‌شود.

پیوندهای مرده بر رتبه یک وب سایت تأثیر می گذارند و گوگل ممکن است رتبه آن را در SERP کاهش دهد یا حتی اگر صفحات خطای 404 زیادی رخ دهد، فهرست بندی را متوقف کند. این می تواند منجر به کاهش قابل توجه ترافیک وب سایت شود.

نحوه شناسایی و رفع خطای 404

در بسیاری از موارد، می توان به راحتی راه حل خطای اصلی را پیدا کرد. این به این معناست که بازدیدکننده به سرعت به وب سایتی که در ابتدا به دنبال آن بود، هدایت می شود. بنابراین، چگونه می توانید به رفع خطای 404 برسید؟ توصیه می کنیم که این راه حل ها را امتحان کنید.

موتورهای جستجو از خزنده ها برای بررسی  سایت ها استفاده می کنند. اگر گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو متوجه شوند که وب سایت دارای تعداد زیادی صفحه با خطای 404 است، این موضوع منفی برای امتیاز سئو وب سایت خواهد بود. اگر بسیاری از درخواست‌های خزنده موتورهای جستجو با کد 404 پاسخ داده شوند، ممکن است فهمیده شود که وب سایت به خوبی نگهداری نمی‌شود.

بررسی آدرس صفحه: ابتدا مطمئن شوید که آدرس وب سایت را به درستی وارد کرده اید. ممکن است اشتباهی در نوشتن URL رخ داده باشد.

بررسی لینک ها: اگر شما یک لینک را دنبال کرده اید و خطای 404 دریافت کرده اید، ممکن است لینک خراب شده باشد. در این صورت، می توانید با استفاده از جستجوی گوگل یا سایر ابزارها، لینک صحیح را پیدا کنید.

بررسی صفحه: اگر صفحه ای که خطای 404 را نشان می دهد، صفحه اصلی وب سایت نیست، ممکن است صفحه مورد نظر حذف شده یا منتقل شده باشد. در این صورت، می توانید با استفاده از جستجوی گوگل یا سایر ابزارها، صفحه جدید را پیدا کنید.

استفاده از سرچ کنسول گوگل: ابزار سرچ کنسول که قبلاً با نام وب مستر تولز شناخته می‌شد، یکی از بهترین راه ها برای شناسایی و رفع خطاها است. خطای 404 که توسط خزنده گوگل در این ابزار نمایش داده می‌شود که می‌تواند به راحتی آن را رفع یا تغییر مسیر دهید. ویژگی‌های اضافی به شما امکان می‌دهد خطاها را در فایل robots.txt بیابید و از آمار خزیدن استفاده کنید تا متوجه شوید که سایت شما چند بار توسط خزنده‌های گوگل خزیده شده است.

با امتحان کردن این راه حل ها، احتمالا مشکل شما حل خواهد شد و شما به صفحه مورد نظر هدایت خواهید شد.

چه محتوایی باید در صفحه خطای 404 نمایش داده شود؟

یک صفحه خطای 404 باید دارای یک پیام کوتاه است که به کاربر اطلاع دهد صفحه مورد نظر یافت نشد. باید پیوندهایی به صفحه اصلی و صفحات دیگر مرتبط داشته باشد. می‌توانید از تصاویر یا ویدیوها استفاده کنید، اما حتماً محتوای جذاب و مرتبطی ارائه دهید. بهتر است با ایجاد یک طرح منحصر به فرد، اضافه کردن لوگو یا ویدیوی خنده دار، صفحه خطای 404 را شخصی‌سازی کنید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *