اگر وبسایتی را اداره میکنید، احتمالاً میخواهید آن را در موتورهای جستجو افزایش رتبه داده و آن را بهینه سازی کنید. بنابراین، آشنایی با مباحث و تکنیکهای سئو بسیار حیاتی است. سئو به منظور جلب توجه موتورهای جستجو و جذب کاربران به وبسایت شما، اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه، روشهای خوبی برای بهبود سئو در طول زمان بوجود آمده است، اگر میخواهید وبسایت خود را بهینه سازی کنید، بهبود سئو سایت امری حیاتی است!
تکنیک های افزایش رتبه در گوگل
در این مقاله بهترین راه های افزایش رتبه در گوگل شرح داده شده که توصیه می کنم تا انتهای مقاله همراه باشید.
خود را جای کاربر بگذارید
الگوریتمها بخش مهمی از روش و مکان رتبهبندی وبسایتها در نتایج جستجو را تشکیل میدهند. Google یک راهنمای ارزیابی کیفیت جستجو دارد که به افراد کمک میکند تا نظر خود را درباره یک وبسایت بیان کرده و آن را بهبود بخشند، بدون توجه به اینکه بازخورد مثبت یا منفی داشته باشد.
اهمیت دارد که وبسایت شما اعتبار داشته باشد و دارای تخصص در زمینه مورد نظر باشد. هر چه محتوای شما با کیفیتتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که محتوای شما به عنوان معتبر شناخته شود.
استفاده از سرچ کنسول
سرچ کنسول یا وب مستر تولز همیشه به عنوان یکی از بهترین ابزارهای وب سایت بوده و هست. این ابزار به شما کمک می کند تا از مشکلات احتمالی وب سایت آگاه شوید. این ابزار قابلیت تشخیص دارد و می توان آینده یک وب سایت را با آن پیش بینی کرد. به عنوان مثال با اتصال وب سایت به سرچ کنسول گوگل می توانید دقیقا متوجه شوید که مشکل ایندکس نشدن محتوای شما چیست؟ یا مشکلاتی که در ساخت بک لینک با آن برخورد کرده اید و کلی حل مشکل که می تواند به افزایش رتبه در گوگل کمک کند.
ابزارهای وبمستر به شما نه تنها اطلاع میدهند که چه مشکلی در سایت شما وجود دارد، بلکه نحوه رفع آن را نیز توضیح میدهند. اگر قبلاً با کارکرد گوگل آنالیتیکس آشنا هستید، به راحتی میتوانید به ابزارهای وبمستر گوگل دسترسی پیدا کنید. بهتر است این ابزارها را به صورت منظم بررسی کنید تا با روش انجام کارها آشنا شوید.
بهینه سازی موتورهای جستجو
سئو داخلی به شما کنترل بیشتری نسبت به عوامل خارج از صفحه مانند بک لینک ها میدهد. برای شروع، آدرس سایت خود را به وضوح بیان کنید و کلمات کلیدی مقاله را در URL قرار دهید. این کار باعث بهبود جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو میشود.
ساخت بک لینک
اگر در سئو سر رشته ای داشته باشید قطعا از تاثیر بک لینک بر روی وب سایت کاملا آگاه هستید. معمولا یکی از بهترین روش های بهبود رتبه سایت و سئو ساخت بک لینک است. یعنی وب سایتی را متقاعد کنید که به وب سایت شما لینک بدهند. منظور بک لینک این است که سایتی که به آن لینک داده شده از اعتبار خوبی برخوردار است و همین موضوع توجه گوگل را بیشتر جلب خواهد کرد در نتیحه افزایش رتبه در گوگل را به همراه خواهد داشت.
نکته بسیار حائز اهمیت این است که برای گرفتن لینک از دیگر وب سایت ها، بهتر است سایتی که به شما لینک می دهد در زمینه محتوایی شما مربوط باشد. به عنوان مثال اگر وب سایتی در زمینه سئو دارید بهتر است بیشتر لینک ها از سایت هایی باشد که آن ها هم در رابطه با سئو فعالیت دارند. اما ناگفته نماند که گرفتن لینک از سایت هایی که در زمینه کار شما فعالیت نمیکنند هم تاثیر گذار است.
در این تکنیک باید همه راه ها را امتحان کنید تا این تاثیرگذاری بیشتر از همیشه باشد. در یک روش معمول افراد به سایت هایی لینک می دهند که جایگاهشان در موتورهای جستجو بسیار بالاتر است و رتبه بهتری از سایت شما دارند. بهتر است محتوایی تهیه کنید و با قصد برقراری ارتباط متقابل با این نوع سایت ها لینک هایی رد و بدل کنید که یکی از روش های گرفتن لینک است که بسیار از صاحبان وب سایت آن را اجرا می کنند.
سال های زیادی است که کارشناسان بزرگ سئو در دنیا از تاثیرگذاری بسیار خوب شبکه احتماعی بر روی سایت ها صحبت می کنند. شبکه های احتماعی هم از این تاثیرگذاری به دور نیستند و گاها با فعالیت در این پلتفرها به راحتی می توانید به اعتبار وب سایت خود بی افزایید.
استفاده از تگ ها
تگ های h یکی از عوامل داخلی سئو است که شما مستقیما می توانید در محتوای خود از آن استفاده کنید. در هر صفحه از وب سایت یک تگ h1 وجود دارد که به عنوان معروف است، اما باید به یاد داشته باشید که استفاده از تمام تگ های این تاثیرگذاری را بیشتر می کند و بهتر است از h2 و h3 هم استفاده کنید زیرا استفاده از تگ های H به موتورهای جستجو کمک میکند تا کاربران به راحتی به محتوای شما دسترسی پیدا کنند.
برای کاربر بنویسید
اگر چه کاربران بعد از مدتی از طریق گوگل به محتوای شما دسترسی پیدا خواهند کرد، اما همچنان باید محتوا را برای مخاطبان هدف نوشت. در بروزرسانی جدیدی که در هسته گوگل ایجاد شد، هدف این بود که کاربران راحت تر به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و دقیقا گوگل درک کند که کاربران به دنبال چه نوع محتوایی هستند.
تاثیر سئو بر روی سایت ها نسبت به قبل بیشتر شده و صاحبان سایت همیشه برای بیشتر کردن ترافیک وب سایت شان هستند.به عنوان مثال جستجو در گوگل معمولا به صورت طرح یک سوال است و موتورهای جستجو نسبت به سوالات پرسیده شده محتوایی را بیشتر نشان می دهند که جواب آن ها را داده باشد. جستجوی شما در گوگل چگونه است؟ به صورت پرسش یک سوال یا جستوجو درباره یک کلمه کلیدی؟
با توجه به این الگوریتم بهتر است توجه داشته باشید که محتوا را گونه ای بنویسید که پاسخ سوالات خاص مخاطبانتان را پاسخ دهد و فقط روی کلمات کلیدی مد نظرتان کار نکنید. با تغییر ساختار محتوا قطعا به کاهش رتبه وب سایت دچار نخواهید شد.
استفاده از توضیحات متا
توضیحات متا هم در سئو از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این عنوان نقش حیاتی در کمک به موتورهای جستجو برای تشخیص موضوع اصلی صفحه شما دارد. این عنوان هم در نتایج جستجو و هم در بالای مرورگر شما نمایش داده میشود. سعی کنید کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا قرار دهید. مقدار استاندارد در توضیحات متا بین 155 تا 160 کارکتر است .
تصاویر یکی از ویژگیهایی است که به لذت بخشیدن به بازدید از وبسایت شما کمک میکند. زیرا آنها یک برخورد بصری جذاب ایجاد میکنند. با این حال، رباتهای موتور جستجو قادر به دیدن تصاویر شما نیستند. آنها فقط متن را تشخیص میدهند. بنابراین، تنظیم یک تگ alt بسیار مهم است.
استفاده از تصاویر و تگ Alt
رباتها میتوانند با استفاده از تگهای Alt، محتوای تصویر را تشخیص دهند. بنابراین، این تگها باید به سادگی توصیف کننده آنچه در تصویر قابل مشاهده است باشند. همچنین، لینکهای خروجی و داخلی نیز دو عامل کلیدی دیگر در قابل مشاهده شدن وبسایت شما هستند. اضافه کردن لینک های مرتبط به محتوای پستها و کمک به موتورهای جستجو در درک بهتر وبسایت یا موضوع پست شما بسیار مهم است.
استفاده از پیوندهای داخلی در وب سایت شما میتواند به ماندگاری کاربران و بهبود قابلیت استفاده از وب سایت کمک کند. همچنین، این کار میتواند به بهینهسازی موتورهای جستجو برای صفحه شما کمک کند. بنابراین، باید از این عوامل مهم در طراحی وب سایت خود مراقبت کنید.