انتخاب آهنگ پس زمینه کلیپ می تونه مستقیما روی نظر افراد تاثیر بذاره و به انتقال بهتر هدف محتوا کمک کنه. امروزه تولید محتواهای ویدیویی به سبب مخاطبان بیشتری که از رده های سنی مختلف دارن، نیاز به خلاقیت به مراتب بیشتر پیدا کرده. بخش اصلی این سبک محتوا رو صوت یا همون موسیقی پس زمینه تشکیل میده. انتخاب آهنگ بی کلام ساخت کلیپ باید با در نظر داشتن فاکتورهای مختلف محتوایی صورت بگیره تا به صورت هوشمندانه روی مخاطب تاثیر بذاره. از این رو در راستای شناخت این فاکتورها و نکات انتخاب موسیقی متن مناسب، در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات بیشتر پرداخته و شما رو با مراحل انتخاب آشنا کنیم.
موزیک زمینه و مزایای آن
موسیقی به طور ناخودآگاه، اغلب بدون اینکه ما بدونیم، روی خلق وخو، سطح انرژی، عملکرد حافظه برای خاطره سازی و حتی رفتار ما تأثیر می ذاره. این مسئله می تونه حس ارتباط ما رو با افراد، تجربیات و فضاها، به ویژه در محتواهای موجود در انواع مدیا تشکیل بده.
آهنگ بی کلام بهترین گزینه برای مشخص کردن هدف یک محتوا بوده و می تونه سرعت دریافت مخاطب رو تحت تاثیر خودش تعیین کنه. موسیقی متن یا همون آهنگ بک گراند یک محتوای ویدئویی، می تونه توی روند پیش بینی مخاطب کمک کنه. زمانی که آهنگ ویدیو متناسب با ژانر اون انتخاب میشه، مخاطب رو از گمراهی نجات میده.
آهنگ ها بسته به محتوای کلیپ می تونه عاملی برا آرامش یا هیجان باشه. به همین خاطر گفته میشه که موسیقی پس زمینه عاملی برای تفسیر احساسات هست و به انعکاس کلیپ در روح مخاطب کمک می کنه.
در بسیاری از موارد موسیقی متن عاملی برای جذابیت کلیپ هست و می تونه توی زمان های حساس بهتر منظور تولید کننده کلیپ رو برسونه. به همین خاطر توی بحث تدوین موبایلی یا سیستمی، توصیه میشه از تکه های موسیقی مناسب بهره گرفته بشه.
امکان تناسب بخشی افکت های تصویری و کمک به درک بهتر هم می تونه در میان مزیت های این نوع تدوین مورد بحث قرار بگیره . اگه تو حوزه تولید کلیپ و محتوای ویدئویی فعالیت داشته باشین، حتما با افکت های صوتی آشنایی دارین. زمانی که بخش های مختلف یا به عبارتی تکه فیلم های کوتاهی که در کنار هم قرار می گیره و به طور متفاوت اتصال داده میشن، می توان با استفاده از افکت های صوتی مناسب، اتصال کلیپ ها را منطقی و قابل درک تر نمود.
از طرفی در نظر داشته باشین که استفاده از آهنگ بی کلام ساخت کلیپ و ترکیب درست افکت های صوتی، عاملی برای کیفیت بالا و عملکرد حرفه ای تر تدوین هست. این موضوع سبب شده تا تنوع بالایی توی تولید جلوه های صوتی مطرح باشه و کاربران بتونن روی بخش های مختلف کلیپ تاکید کنن و توانایی بولد کردن پارات های مهم رو داشته باشن.
راهنمای انتخاب آهنگ مناسب برای ادیت ویدیو
حال که با مزیت های استفاده از موزیک زمینه آشنا شدید، زمان اون رسیده تا به راهنمای انتخاب این موسیقی بپردازیم. فاکتورهای مختلفی می تونن توی انتخاب افراد موثر واقع بشن و عاملی برای تعیین نیاز کلیپ در روند تولید محتوای مناسب باشن. در ادامه پارامترهای انتخاب آهنگ بی کلام ساخت کلیپ مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
1. توجه به نقاط تاکید
در کلیپ ها ممکن هست بخش هایی نیاز به تاکید داشته باشن تا توجه مخاطب رو جلب کنن. این تاکید می تونه با اوج گرفتن آهنگ بک گراند صورت بگیره یا افکت های خاصی داشته باشه که مناسب اون قسمت هستن. با استفاده از آهنگ مناسب در این بخش ها، می توان به طور ریز و هوشمندانه هدف کلیپ را به بیننده منتقل کرد.
2. تناسب با حرکت ها
موسیقی پس زمینه بیشتر از اینکه توی کلیپ های ویدیویی مربوط به محتوای دوربین کاربرد داشته باشه، توی موشن ها مورد استفاده قرار می گیره و می تونه خوانش ویدیو رو بهتر کرده و حتی مخاطب رو سرگرم کنه. در این سبک موشن ها می توان حرکت های مختلف، بزرگ نمایی و جابه جایی هایی رو دید که با استفاده از فایل صوتی، جذابیت بیشتری پیدا می کنن. جدا از اون برای بحث تغییر صحنه فیلم و ترانزیشن ها، باید به سراغ جلوه صوتی برای ترانزیشن رفت و نحوه حرکت و تغییر رو در روند انتخاب آن لحاظ کرد.
3. توجه به مخاطب هدف
کلیپ ها بسته به محتوایی که دارن، مخاطب هدف مختص خودشون رو پیدا می کنن. در نتیجه برای انتخاب موسیقی متن هم باید شرایط مخاطب در نظر گرفته بشه. این شرایط مربوط به سن و فرهنگ بوده که خط فکری مخاطب رو تعیین می کنن. در نتیجه لازم هست از آهنگ مناسب برای تاثیر گذاری انحصاری مخاطب بهره بگیرین.
4. هدف احساسی ویدیو رو تعیین کنین
ویدیوها می تونن دارای اهداف احساسی متفاوتی باشن و بسته به این اهداف، به شکل ویژه روی مخاطب اثر بذارن. یکی از اصلی ترین نتایجی که آهنگ پس زمینه کلیپ می تونه داشته باشه، شدت بخشی به لحاظ احساسی هست. در واقع آهنگ ها دارای قدرت بالایی در روند انتقال احساسات هستن. به خاطر همین باید با توجه به شاد، غمگین، حماسی، انگیزشی و به طور کلی مسیر حسی کلیپ، سراغ آهنگ مناسب برین. حتی ممکنه یک ویدیو دارای بخشی غمگین و بخشی انگیزشی در محتوای خودش داشته باشه که باید به درستی لحاظ بشه.
5. از انتخاب آهنگ های دارای خواننده خودداری کنید
در بحث ادیت و تدوین حرفه ای با گوشی موبایل یا سیستم، استفاده از آهنگ هایی که محتوای متنی توی خودشون دارن که با صدای خواننده شنیده میشه، هیچ جایی نداره. شما باید سراغ آهنگ بی کلام ساخت کلیپ رفته و با توجه به فاکتورهای مطرح شده، قطعه های درستی رو در کلیپ خودتون جاگذاری کنین.
6. انتخاب موسیقی های ترند
در صورتی که کلیپ شما ظرفیت کلیپ های ترند شده رو داشته باشه، می تونین از موسیقی هایی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرن بهره بگیرین تا ویدیویی متناسب با استانداردهای سوشال مدیا یا همون رسانه های اجتمایی داشته باشین. البته لازم هست بحث کپی رایتینگ رو لحاظ کنین.
منظور از کپی رایتینگ موسیقی، حفاظت قانونی از انتشار اون بوده که مانع شما برای استفاده از یک منبع صوتی واحد میشه. به همین خاطر پیش تر گفتیم که باید در روند ویرایش و تدوین ویدیوهای خودتون، متناسب با نیاز ویدئو، از آهنگ های مربوط به تاکید، ترنزیشن، افکت های مختلف و مواردی از این دست بهره بگیرین تا علاوه بر جلوگیری از کپی رایتینگ، یک محتوای حرفه ای تولید کنين. در نظر داشته باشین که کپی رایت یکی از اصلی ترین دغدغه های ادمین ها بوده و می تونه مانع پست کردن و اشتراک گذاری محتوا بشه.
جمع بندی
با در نظر داشتن فاکتورهای مطرح شده، می تونین انتخاب درستی در روند تدوین صوتی کلیپ های خودتون داشته باشید. به هر حال می توان گفت امروزه تمامی افراد می تونن توی حوزه ادیت و ساخت کلیپ های تاثیرگذار فعالیت داشته باشن. ابزارهای مختلف ادیت در گوشی موبایل و سیستم عامل های مختلف، دست شما رو توی روند تدوین باز گذاشته. در نتیجه لازم هست با انتخاب درست موسیقی، عملکرد حرفه ای تری داشته باشین.
به طور کلی اگه شما هم به دنبال طراحی و تولید محتوای ویدیویی هستید، قطعا انتخاب آهنگ با توجه به بخش های مختلف اون می تونه بهتون در روند تاثیر گذاری بیشتر روی مخاطب کمک کنه. از این رو شما با مراجعه به سایتmaxeffect.ir و بررسی موزیک ها و افکت های موجود، می تونین بسته به نیاز کلیپ خودتون، از فایل های صوتی توی اپلیکیشن های ادیت با موبایل یا نرم افزارهای سیستم بهره بگیرین. در مجموعه مکس افکت با در نظر گرفتن مشکلات کپی رایتینگ، اکثر آهنگ های قرار داده شده مشکل کپی رایت ندارن و افراد می تونن توی انواع پلتفرم ها مثل محتوای ویدیویی در یوتیوب یا اینستاگرام از آن ها بهره بگیرن.