توضیحات متا چیست و چطور آن را بنویسیم؟

توسط

در

توضیحات متا یا متاتگ دیسکریپشن ( Meta description) می تواند در سئو مهم باشد اما این تاثیرگذاری زمانی بیشتر خواهد شد که بتوانید آن را بهینه و درست بنویسید. همچنین توضیحات متا جهت جذب کاربر بسیار موثر است. در مقاله توضیحات متا چیست و چطور آن را بنویسیم، توضیح درستی از این اماکن خواهیم داد.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا یک عنصر HTML است که خلاصه‌ای از محتوای یک صفحه از سایت را ارائه می‌دهد. این توضیحات می‌تواند در زیر URL  در نتایج موتور جستجوی نمایش داده شود. برای جلب توجه کاربران، توضیحات متا باید منحصر به فرد و توصیفی مرتبط با محتوای صفحه باشد.

اولین جایی که کاربران وب سایت شما را می بینند در نتایج جستجو است و در زیر آن متنی در حدود 160 کاراکتر موجود است که در آن خلاصه ای از مقاله شما در زیر آدرس صفحه نوشته شده است.

برای نوشتن یک متاتگ موثر، توصیه های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. متا دیسگریپشن که در صفحه وب شما نمایش داده می شود، باید محتوای شما را به خوبی بازتاب دهد تا کاربران بیشتری به وب سایت شما جذب شوند.

اگرچه کلمات کلیدی موجود در توضیحات متا، به عنوان یک نوع ارجاع ارگانیک، مورد توجه قرار نمی‌گیرند، اما شکل و محتوای توضیحات متا برای جذب بازدیدکنندگان و افزایش تعداد آنها در وب‌سایت شما مفید است.

طول متاتگ دیسکریپشن چقدر است؟

به طور معمول محدودیتی برای تعداد کاراکتر در توضیحات متا وجود ندارد. اما نکته مهم اینجاست که موتور جستجو حداکثر 160 کاراکتر آن را به نمایش می گذارد و بقیه محتوا به صورت سه نقطه مشاهده می شود.

بهترین حالت نوشتن توضیحات متا

از بیهوده نوشتن بپرهیزید

بهترین راه برای ترغیب کاربران وب به کلیک بر روی پیوندهای وب سایت شما، انتخاب افعال عمل است. بنابراین، افعالی که در حالت‌های اساسی استفاده می‌شوند، کار بهتری را در برانگیختن فرد به عمل انجام می‌دهند تا صرفاً خواندن یک متا توضیح. همچنین، استفاده از این نوع کلمات به جلوگیری از این واقعیت کمک می کند که توضیحات متای شما به عنوان هرزنامه شناسایی شود. به یاد داشته باشید که فراخوان ها برای اقدام کلیدی برای ترغیب افراد به کلیک بر روی توضیحات متا شما هستند.

خلاصه نویسی و نوشتاری جذاب داشته باشید

از آنجایی که تعداد کاراکترهای توضیحات متا ارائه شده در موتورهای جستجو معمولاً به 165 کاراکتر می رسد، جایی برای هدر دادن اطلاعات ثانویه وجود ندارد.شما باید موضوع اصلی صفحه را به طور واضح و مختصر تعریف کنید و بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که هر کسی که در سایت شما قرار می گیرد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا می کند.

فراموش نکنید که اگر محتوای یافت شده در توضیحات متا شما حاوی عباراتی باشد که مستقیماً با عبارت جستجوی شخصی مرتبط است، آن عبارت با نمایان شدن نتایج جستجو به صورت پررنگ ظاهر می شود.

با توجه به نیاز به فشرده سازی اطلاعات، این الزام بیشتر به این واقعیت مربوط می شود که توضیحات متا که از حد مجاز کاراکتر فراتر می روند احتمالاً کوتاه شده و به طور کامل در نتایج جستجو قابل مشاهده نیستند.

استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا

هنگامی که در تلاش برای بهبود ارجاعات ارگانیک یک وب سایت هستید، توصیه می شود کلمات کلیدی را برجسته و تکرار کنید. با این حال، چنین دستورالعمل هایی در متا توصیف باید کمرنگ شوند. از آنجایی که تعداد کاراکترها محدود است، استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد می تواند غیر طبیعی و غیراصلی به نظر برسد.

راه حل این است که از یک یا دو کلمه کلیدی استفاده کنید که با ساختار محتوای شما برابر باشد. اگر اصلاً مجبور به تکرار آنها هستید می تواید استفاده نکنید.

فراموش نکنید که اگر فقط از کلمات کلیدی استفاده کرده اید علاوه بر ایجاد علاقه کمتر از سوی کاربران انها به محتوای شما اعتماد هم نخواهند کرد. باید این کار را به شیوه ای درست و به گونه ای انجام داد که اطمینان حاصل شود که استفاده از این کلمات نشان دهنده ارزش محتوای شما است.

نوشتن توضیحات منحصر به فرد

استفاده از یک متا توصیف منحصر به فرد برای هر یک از صفحات سایت، تلاش شما را نشان می دهد و همچنین برای گوگل این نوع ساختار بسیار جذای است.

هرچه تلاش بیشتری برای ایجاد یک متا دیسکریپشن منحصر به فرد برای هر یک از صفحات خود انجام دهید، بیشتر می توانید علاقه کاربران را جلب کنید. آنها به احتمال زیاد روی لینک شما کلیک می کنند که در طول زمان رتبه شما را افزایش می دهد.

متا تگ با محتوای مطابقت داشته باشد

برای نوشتن محتوا Meta description باید به ارزش هایی فکر کنید که محتوای شما را تعریف می کنند و مشخص کنید چه چیزی شما را از رقبایتان منحصر به فرد می کند. این دو اطلاعات به توضیحات متا شما اجازه می‌دهد تا علاقه را افزایش دهد و افرادی را که آن را می‌بینند تشویق کند تا به ادامه مطلب بروند و از وب‌سایت شما بازدید کنند.

آیا متا دیسکریپشن در سئو تاثیرگذار است؟

در جواب به این سوال باید بگوییم بله. اما نه برای موتورهای جستجو، بلکه برای کاربرانی که با سرچ کردن یک کلمه کلیدی به دنیال محتوای مورد نظرش می گردد. در اینجا اگر توضیحات متا شما به خوبی و بهینه نوشته شده باشد کاربران قطعا از وب سایت شما بازدید خواهند کرد در نتیجه باعث افزایش ترافیک شده و بصئرت غیر مستقیم بر روی سئو سایت شما تاثیر می گذارد.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *